Wij bestaan voor 90% uit bacteriën

We hebben veel verschillende soorten micro-organismen in onze darmen. Sommige verblijven daar permanent en anderen zijn op doorreis. Het dieet, maar ook het complexe samenspel tussen genen, biologische, fysieke, psychologische, sociale en milieufactoren vormen de samenstelling van de darmflora. Deze is daardoor dan ook continu aan verandering onderhevig en de samenstelling van de darmflora is net zo persoonlijk als een vingerafdruk!

Darmflora = Microbiota

De gehele darmflora staat ook wel bekend als de microbiota. Dit orgaan wordt steeds meer gezien als het controlecentrum van het menselijke lichaam omdat de invloed ervan niet beperkt blijft tot het spijsverteringsstelsel. De invloed reikt tot ver in het lichaam en er is een sterke relatie tussen een goede diversiteit in micro-organismen en de algemene gezondheid.

Een traditionele kijk op het menselijke? lichaam is die van een verzameling van menselijke cellen. In werkelijkheid zijn we eigenlijk een samengesteld organisme ofwel een ecosysteem. De micro-organismen en menselijke delen werken samen en maken van ons een super organisme. Je moet deze kleine helpers dus niet vergeten omdat ze erg belangrijk zijn van onze biologie.

Onderhouden van je darmflora

Je kunt veel verschillende dingen doen om een goede microbiota te krijgen of te behouden. De meest gebruikte methode blijft toch het aanpassen van de voeding of het nemen van voedingssupplementen. Je kunt hier zowel prebiotica als probiotica voor gebruiken. Om een impact te kunnen maken op dit buitengewone en complexe systeem heb je wel een voedingssupplementen nodig met voldoende kracht en een zo groot mogelijke diversiteit.

Probiotica supplementen

De kracht van probiotica wordt aangeduid in het aantal kiemen en de diversiteit in de het aantal verschillende soorten micro-organismen. Zijn beide optimaal dan heb je een effectief product. De vraag of één specifieke bacteriestam, (of) dan wel een handje vol bacteriestammen, wel een uitgestrekt ecosysteem als de darmflora kan beïnvloeden, wordt terecht gesteld.

Darmflora = ecosysteem = regenwoud

We weten nog heel veel niet over ons microbioom. Maar als we een vergelijking moeten maken met een ander complex ecosysteem komen we snel uit bij een regenwoud. Hier wonen ook duizenden soorten aan bomen, bloemen, planten, zoogdieren, vogels, vissen, amfibieën, reptielen en insecten onder een warm en nat dak. Kan het planten van één specifieke bloem op de grond de ecologische balans veranderen? Misschien! Maar het is ook erg waarschijnlijk dat deze veranderingen lokaal blijven, slechts beperkt tot een stukje regenwoud.

Prebiotica; "mest" voor je darmen

Voor een prebiotica is het belangrijk dat je voldoende grammen per dag kan innemen met een lage waarschijnlijkheid van winderigheid. Galacto-oligosachariden (GOS) voldoen hieraan en ze worden bovendien beschouwd als de ultieme prebiotica omdat ze simpelweg voor meer goede bacteriegroei zorgen dan andere prebiotica.

Ook voor prebiotica is een goede diversiteit belangrijk omdat verschillende vezels selectief door bepaalde groepen van bacteriën worden geconsumeerd. Zorg dus voor een goede variatie aan verschillende soorten vezel uit de voeding en gebruik suppletie al een extra toevoeging.

Biodiversiteit is goed

Prebiotica is als een natuurlijke mest voor de micro-organismen. Voed je ze goed dan groeien ze beter en dan blijven ze “gezonder”. Biodiversiteit in een ecosysteem resulteert altijd in een beter functioneren en meer stabiele gemeenschappen. In ruil voor prebiotische vezels leveren de bacteriën en gisten bioactieve stoffen als vitaminen, vetzuren en neurotransmitters. Dit is de basis van onze  samenwerking.

Wat moet je nu kiezen?

Je hoeft niet te kiezen tussen een pre- of probiotica omdat de combinatie van beide het meest effectieve is. Dit staat bekend als Synbiotica en dit (deze term zul je tegenkomen) zul je in de toekomst steeds meer gaan zien als combinatie.

Een goed probiotica supplement zoals de gefermenteerde kefir capsules bevat een complementaire mix van miljarden gunstige micro-organismen in veel verschillende soorten. Voeg je hier aan nog een goed prebiotica supplement aan toe zoals GOS dan optimaliseer je impact op de darmen.

Effectief startprotocol

Week 1:
- 1 gefermenteerde kefir capsule bij het ontbijt + 1 theelepel GOS.
- 1 gefermenteerde kefir capsule bij het avondeten

Week 2:
- 1 gefermenteerde kefir capsule bij het ontbijt + 1 theelepel GOS.
- 1 gefermenteerde kefir capsule bij het avondeten + 1 theelepel GOS.

Week 3:
- 1 gefermenteerde kefir capsule bij het ontbijt + 1½ theelepel GOS.
- 1 gefermenteerde kefir capsule bij het avondeten + 1½ theelepel GOS.

Week 4:
- 1 gefermenteerde kefir capsule bij het ontbijt + 2 theelepels GOS.
- 1 gefermenteerde kefir capsule bij het avondeten + 2 theelepels GOS.
Omdat de samenstelling van de darmflora zo individueel is kan iedere persoonlijke ervaring met een synbiotica combinatie verschillen. Een voedingspatroon met veel en verschillende soorten voedingsstoffen en vezels staat aan de basis van een goede darmflora. Treedt er winderigheid op verlaag dan de dosering van de GOS iets en bouw het langzamer op.

banner-probiotica