check Gratis bezorging vanaf 60,-   check Vertrouwd sinds 2007   check Voor 22:00 besteld, morgen in huis

Vragen? Bel ons 024-6635366

Galacto-Oligosacchariden (GOS) als prebiotica

Prebiotica en probiotica. De woorden lijken in ieder geval heel veel op elkaar. Slechts één letter verschil. Maar laat je niet op het verkeerde been zetten, want zowel probiotica als prebiotica heb je allebei nodig voor een gezonde darmflora en dus een goed werkend immuunsysteem en soepele stoelgang. Die ene letter maakt dus wel degelijk een groot verschil!

De darmen bevatten meer dan 100 biljoen bacteriën en deze bacteriepopulatie in zijn geheel heet het darmmicrobioom. Het spreekt dus voor zich dat deze bacteriën ontzettend veel invloed hebben op ons lichaam.

Grote hoeveelheden van microben komen van nature in onze darmen voor, maar wat de meeste van ons niet weten is dat andere delen van ons lichaam ook hun eigen microbioom of flora hebben.

Denk aan de huid, de geslachtsdelen, de mond en zelfs de ogen en de bijholte van de neus. De basis bevindt zich echter in de darmen en vanuit hier beïnvloedt de darmflora de microbiomen op andere plaatsen in je lichaam. Bij het herstellen van de flora op de juiste plaatsen begin je dus eigenlijk altijd in de darm zelf.

 

Darm-brein-as

Naar schatting zitten er zo'n 200 miljoen zenuwcellen in de darmen. Dat is niet zoveel als in de hersenen, maar meer dan in het perifeer zenuwstelsel en ruggenmerg bij elkaar. Micro-organismen blijken een tweerichtingscommunicatie aan te gaan met deze zenuwcellen, en deze zenuwcellen op hun beurt met de hersenen. Dit systeem staat bekend als het “microbioom-darm-brein-as".

Wat is probiotica?

Probiotica kennen de meeste mensen eigenlijk wel. Met probiotica bedoelen we een supplement of product dat gezonde darmbacteriën bevat, en dat dus bijdraagt aan je darmflora. Pro staat voor bevorderend en biotisch betekent ‘uit levende organismen bestaand’. Probiotica bevat dus levende bacteriën die bijdragen aan de flora die zich in je darmen bevindt.

Van nature konden deze bacteriën volop worden gevonden in voeding, maar vandaag de dag is dat niet meer het geval. Groenten en fruit zijn bijvoorbeeld altijd heel erg goed gewassen en vaak behandeld met bestrijdingsmiddelen waardoor ze ook geen kans krijgen op de planten. Gefermenteerde groenten (zoals zuurkool of kimchi) eten we ook niet zo vaak en wanneer we ze al eten zijn deze meestal gepasteuriseerd.

 

PRObiotica bevordert de bacteriën in de darm (dit zijn de bacteriën zelf) en PREbiotica draagt iets bij aan de bacteriën in de darm. Prebiotica is als het ware de voeding van de bacteriën.

 

Wat is Prebiotica?

Minder mensen hebben van prebiotica gehoord. Prebiotica bestaat uit voedingsvezels. Niet de vezels uit brood of granen, want dragen niet in zulke grote mate bij aan de darmflora. Het zijn  juist het soort vezels die je vindt in verschillende groenten en knollen. Verder kan het helpen om extra prebiotica te nemen. De GOS (Galacto-Oligosachariden) worden door de meeste mensen heel goed verdragen en behoren tot de gouden standaard van prebiotica!

Galacto-Oligosacchariden (GOS) als prebiotica

Galacto-Oligosacchariden (GOS) zijn één van de best bestudeerde typen prebiotische vezels. Ze komen van nature voor in de moedermelk en dragen bij aan de ontwikkeling van het darmmicroboom door als voedingsstof te fungeren voor microben als Bifidobacteria en sommige Lactobacilli.

Verschil alfa-GOS en bèta-GOS

Als eerste op de markt verscheen de bèta-GOS waar inmiddels veel ervaring mee is opgedaan. Bèta-GOS wordt gewonnen uit lactose (bovine) met behulp van enzymatische hydrolyse. De alfa-GOS komt van nature voor in peulvruchten.

Belangrijkste verschil tussen alfa- en bèta-GOS komt dus neer op de herkomst en vanwege die herkomst de verschillen in de configuratie van de moleculen. Beiden dragen bij aan een gezonde en gebalanceerde ontwikkeling van de darmflora die, zoals we gezien hebben, een een vitale functie in ons lichaam heeft.

Pre- en Probiotica als supplement

De makkelijkste manier om pre- en probiotica binnen te krijgen is door het nemen van een supplement. Er zijn daarin natuurlijk veel verschillende soorten dus het kan lastig zijn om er eentje uit te zoeken die bij je past.

Enkele tips:

  1. Ga voor kwaliteit. Ja dat kost wat meer, maar een supplement gebruiken wat simpelweg niet werkt is zonde van het geld
  2. Kies een probioticum wat OF gefermenteerd is OF bestaat uit soil based organismen
  3. Wissel af tussen verschillende soorten probiotica
  4. Kies voor GOS als prebiotica bron

En onthoud goed: Geef je jouw darmflora de juiste voeding, dan groeit het aantal gezonde bacteriën in de darm waardoor de minder optimale bacteriën (en andere organismen) weinig kans krijgen.

 

Bekijk ons nieuwe Beta-Prebiotica pakket

Geef een reactie