Vooralsnog gaat dit weekend -in de nacht van zaterdag op zondag- de zomertijd weer in. Maar het Europees Parlement wil in 2021 een einde aan het halfjaarlijkse verzetten van de klok. Als in 2021 het klokverzetten stopt, moet Nederland binnen twee jaar een besluit nemen over zomer- of wintertijd.  Maar wat zijn de effecten van een uurtje minder slaap ons lichaam?

Ons lichaam heeft een eigen ritme; het circadiaanse ritme. Deze biologische klok stuurt onder andere de slaap aan. Maar omdat dit ritme niet precies 24 uur duurt, moet het steeds bijgesteld worden. Dat gebeurt voor een belangrijk gedeelte via licht. (Maar ook gedrag, temperatuur en biochemie hebben invloed).

Nu zou je zeggen dat een uurtje minder slaap niet zo gek veel uitmaakt, maar toch gaat je ritme uit de pas lopen. Omdat we de klok middenin het weekend naar de zomertijd verzetten, halen we het uurtje slaap niet zomaar in. Sterker, we bouwen wat extra verschil op, want in het weekend zijn we geneigd nòg iets later te gaan slapen. Zodoende kan er een slaaptekort insluipen. Resultaat: Maandagochtend en de dagen daarna met wallen onder je ogen op je werk verschijnen en niet vooruit te branden zijn.

 

Door de klok te verzetten gaat je interne ritme opeens uit de pas lopen met de licht/donker-cyclus.

Omdat het 's avonds langer licht blijft, er meer in de avonduren georganiseerd wordt, ben je vervolgens niet geneigd om eerder onder de wol te kruipen. Daarom volgen hier wat slimme tips -afkomstig uit de chronotherapie- om je slaap te bevorderen en uiteindelijk minimaal last te ondervinden van de overgang naar zomertijd en de fase die hierop volgt. Wellicht zijn het sowieso goede aanpassingen om in overweging te nemen omdat we tegenwoordig overspoeld worden door bronnen die ons slaapritme op een negatieve manier beïnvloeden.

Productie van melatonine

Zodra de zon ondergaat en het donker wordt, ontstaat er in het lichaam een keten van moleculaire acties vanuit je ogen naar de pijnappelklier om de aanmaak van melatonine te stimuleren. Op het moment dat melatonine vrijkomt in de hersenen en aan neuronen koppelt, verandert het elektrische ritme en daalt jouw lichaamstemperatuur. Dit dirigeert de hersenen en het lichaam richting slaap.

Lichtvervuiling

Omdat we tegenwoordig zelden nog volledige duisternis ervaren wordt de melatonineproductie sowieso  verstoord. Alles is verlicht met kunstmatige bronnen zoals lampen, computerschermen en telefoons. Door het felle blauwe licht dat uit deze apparaten komt, weet het lichaam niet dat de avond is aangebroken en wordt er geen melatonine aangemaakt. Blauw licht is de hoofdverantwoordelijke voor het afbreken en remmen van de melatonine.

Melatonine suppletie is een laatste redmiddel

Om de melatonineproductie te verstoren is een lichtflits van minder dan een seconde van blauw licht in de ogen al voldoende. Het innemen van een melatoninesupplement is sowieso geen kinderspel en totaal niet effectief zonder het verwijderen van kunstmatig blauw licht.

Tips en trucs

  1. Installeer het programma f.lux op je computer om het blauwe licht eruit te filteren
  2. Doe alle felle lampen uit en gebruik kaarsen, Himalayazout lampen of speciale amberkleurige lampen
  3. Gebruik een bril na zonsondergang die het blauwe licht filtert
  4. Zet je computer, tv en telefoon eerder op de avond uit
  5. Hoe donkerder het is des te beter het werkt. Controleer ook de slaapkamer op lichtbronnen en maakt het zo donker mogelijk. Om je normale bioritme perfect te stimuleren kun je aanvullend op de donkertherapie, lichttherapie gebruiken in de ochtend. Ook dit is vrij simpel en gratis. Ga direct na het opstaan naar buiten en kijk voor een aantal minuten naar de ochtendlucht tijdens zonsopgang. Je lichaam weet nu dat de dag weer is begonnen waardoor alle processen optimaal gaan draaien. Dit werkt overigens niet goed als je door een glazen raam of bril naar de lucht kijkt.

 

Combineren met voedingssupplementen

Uiteraard valt dit alles nog te combineren met voedingssupplementen, medicijnen of andere therapieën voor een aanvullend effect. Na verloop van tijd kun je hier misschien mee minderen. Mocht je medicijnen gebruiken dan doe je dit natuurlijk in overleg met je arts.

Veel gebruikte supplementen zijn L-tryptofaan en 5-HTP, dit zijn directe voorlopers van serotonine en dus ook melatonine. SAMe is een stof en supplement dat nodig is voor de omzetting van serotonine naar melatonine.

In tijden van stress zijn kruidenpreparaten en nutraceuticals die lichaam en geest helpen ontspannen ook erg effectief. Dream Release en Tension Release van MegaFood, L-Theanine van Doctor’s Best  en SeriPhos van InterPlexus zijn hiervoor onze persoonlijke favorieten.

Bekijk hieronder onze selectie: