Sinds 2007 is vitamine D een van de snelst groeiende supplementen en de rek lijkt er voorlopig nog niet uit te zijn. Vitamine D3 supplementen worden alom geadviseerd door artsen, gezondheid-enthousiastelingen en orthomoleculaire therapeuten. Maar is D3 gebruik wel verstandig? Dit is een vraag die veel mensen zich stellen en iedereen zichzelf zou moeten stellen.

Niet zo zwart-wit

Wie zich enigszins verdiept in het onderwerp komt er gauw achter dat suppletie met vitamine D3 helemaal niet zo zwart-wit is als we misschien denken. Simpel gezegd: Er is veel wat we nog niet weten en begrijpen. Hier hebben we al eerder een blog aan gewijd om je aan het denken te zetten en om te voorkomen dat je niet zomaar hoge hoeveelheden vitamine D3 gaat nemen.

Zonlicht doet meer dan alleen vitamine D aanmaken

Zo doet het onze wenkbrauwen fronsen wanneer vitamine D3 aangeprezen wordt als “zonlicht in een potje”. Het klopt dat onder invloed van zonlicht het lichaam vitamine D3 aanmaakt maar het is een feit dat zonlicht veel méér doet dan alleen vitamine D3 aanmaken. Daarom kun je zonlicht niet in een potje doen of alle voordelen alleen aan vitamine D3 koppelen.

1.    Vitamine D3 dat het lichaam aanmaakt uit zonlicht is anders dan vitamine D3 uit voeding of supplementen. Specifiek gaat het hier om het verschil tussen vitamine D3 sulfaat versus vitamine D3. Dit is een klein moleculair detail met grote consequenties voor de werking.

2.    Reductionistisch denken suggereert dat de zon alleen maar gezond is omdat hij de vitamine D3 productie stimuleert. Andere effecten worden bijna altijd buiten beschouwing gelaten. Je kunt hierbij denken aan de productie van onder andere stikstofoxide, β-Endorphine, Substantie P, melatonine, serotonine en dopamine.

Hoge concentraties

Vitamine D3 is eigenlijk een hormoon en er is evolutionair waarschijnlijk een goede reden waarom het niet in hele hoge concentraties voorkomt in voeding. Het is namelijk ongewoon om hoge concentraties hormonen te eten. Doorgaans eet je de bouwstenen van hormonen zodat het lichaam deze stoffen zelf kan aanmaken.

De logica van supplementeren

Als je dit beseft en het grotere geheel bekijkt, is het logisch om te denken dat een vitamine D3 tekort misschien wel een tekort aan zonlicht betekent. Dit los je niet op met een supplement. Probeer eens vanaf de lente verstandig en structureel gebruik te maken van de kracht van de zon.

Lukt dit niet dan zou je vitamine-D-rijke voeding kunnen proberen zodat vitamine D3 onderdeel is van een pakket aan onderling complementaire voedingsstoffen zoals vitamine A en vetzuren zoals in levertraan. Combineer dit eventueel met Emoe olie en breidt het geheel uit met andere complementaire stoffen zoals vitamine K en andere vetzuren.

Zelfs de optimale bloedwaarden van vitamine D3 kun je niet zwart-wit benaderen zoals bijvoorbeeld met algemene referentiewaarden. Het varieert namelijk nogal van etniciteit tot etniciteit dit lijkt verdacht veel op biochemische individualiteit.

Donkere mensen hebben bijvoorbeeld lagere vitamine D3 behoeften dan blanken. Het lijkt erop dat niet-blanken zich beter aangepast hebben aan lagere waarden dan blanken. Het verschil tussen donker en blank is duidelijk maar er zijn natuurlijk ontelbare variaties in mixen van afkomst mogelijk. Het is dus niet onlogisch om te denken dat ook hier grote verschillen zijn in de optimale vitamine D3 waarden.

Stof om na te denken

1. Magnesium is een belangrijke cofactor in de aanmaak, omzetting en opslag van vitamine D3. Magnesiumgebrek kan ook een oorzaak zijn van lage D3 bloedwaarden.

2. Vitamine D3 wordt in het vet opgeslagen voor de winter. Onder natuurlijke omstandigheden worden zoogdieren dikker gedurende de zomer en herfst. Onder invloed van kou worden zoogdieren slanker in de winter omdat ze vet verbranden. Hiermee komt ook vitamine D3 vrij. Vandaag de dag ervaren we bijna geen echte kou meer omdat we onze omgeving kunstmatig warm houden.

3. Hoge concentraties vitamine D3 in de herfst en winter lijken het natuurlijke aanpassingsvermogen van de mens tegen kou te verstoren.

Samengevat:

  1. Neem niet lukraak een vitamine D3 supplement.
  2. Heb je lage waarden? Dan is een combinatie nodig van meer zonlicht, levertraan en een   vitamine D3 supplement.
  3. Zijn je waarden goed? Ga dan door met je huidige levensstijl en dieet.
  4. Zijn je waarden te hoog? Stop dan met vitamine D3 suppletie en neem voldoende van de andere vet-oplosbare vitaminen (A, E, K) om je tegen toxiciteit te beschermen.
  5. Laat regelmatig je waarden hertesten.
  6. Gebruik de zon als hoofdbron voor je vitamine D3.