Aan de algehele gezondheid van omega-3-vetzuren twijfelt niemand meer. Maar wat van groter belang is: waar komt het vandaan? Wat speelt die herkomst voor rol? Hoe behaal je maximaal rendement? Wij er zijn duidelijk over: eet vooral veel vette verse vis!

De bekende omega-3 vetzuren EPA en DHA komen hoofdzakelijk voor in voedselbronnen uit de zee. Er zijn inmiddels ontelbare onderzoeken en artikelen beschikbaar die de werking van deze speciale vetzuren beschrijven.

Het eten van vette en verse vis is het beste omdat je naast onaangetaste omega-3-vetzuren ook een compleet pakket aan andere voedingsstoffen binnenkrijgt. Vers gaat boven bewerkt en dit geldt ook voor het gebruik van supplementen!

Als men visolie verwerkt en raffineert is de olie minder stabiel en wordt deze vatbaarder voor bederf.

Positieverschuiving door bewerking

Natuurlijke omega-3 rijke voeding zoals vette vis werkt beter dan visoliecapsules omdat het maximaal geabsorbeerd wordt. Een van de redenen hiervoor is de positie van omega-3-vetzuren op de ruggengraat van het glycerolmolekuul. Van deze posities zijn er namelijk drie: sn-1, sn-2, en sn-3. In voedselbronnen zoals vette vis zit het voornamelijk in het midden op de sn-2-positie.

Als men visolie verwerkt en raffineert, verschuift een groot deel van de sn-2 naar de sn-1 of sn-3-positie. Deze verschuiving zorgt ervoor dat de olie minder stabiel is en vatbaarder wordt voor bederf. De biologische beschikbaarheid wordt ook beïnvloed door deze verschuiving van DHA naar de buitenste posities. Visolie is minder goed verteerbaar, minder goed opneembaar en minder actief in het centrale zenuwstelsel (hersenen) dan sn-2-omega-3-vetzuren.

Verse vette vis geniet dus boven alles de voorkeur. Liefst twee tot drie keer per week. Maar..... helaas redden we dat vaak niet. Als het niet lukt om vis in deze regelmaat te eten, dàn zijn supplementen een goede uitkomst. Maar kies dan wel voor de beste alternatieven! Krillolie, Calanusolie en Extra Virgin Kabeljauw Levertraan zijn wat ons betreft de beste opties en vullen elkaar ook nog eens prima aan.

Visolie

Visolie in capsules is een sterk geraffineerd product. Hierdoor werkt het minder goed; denk aan de SN2 positie van DHA -een hogere mate van bederf die daarmee samengaat- en het feit dat het evolutionaire pakket van (micro)nutriënten en co-factoren ontbreekt. Daarnaast wordt er in verschillende literatuur gewezen op mogelijke verontreiniging.

Calanusolie en krillolie

Gebrek aan fosfolipiden in visolie vormt een ander punt van aandacht. DHA en EPA zijn beide niet in water oplosbaar en kunnen daarom niet in hun vrije vorm via het bloed worden getransporteerd. Ze moeten als het ware worden verpakt met lipoproteïnen zoals fosfolipiden. Krillolie is rijk aan fosfolipiden.

Het werkt hetzelfde als visolie alleen dan met een veel lagere dosering. Het is ongeveer 60% effectiever. Daarnaast zijn Calanusolie en krillolie rijk aan astaxanthine: een van natuurlijke antioxidant. Dit zorgt ervoor dat de omega-3-vetzuren niet bederven. De kwaliteit blijft daardoor gewaarborgd en de houdbaarheid wordt drastisch verlengd.

De specifieke wasesters uit Calanusolie (Planktonolie)

Calanusolie is een relatief nieuwe speler. Het kenmerkt zich door de aanwezigheid van van wasesters. Deze zeer lange vetzuurketens worden trager verteerd dan de ethylesters en triglyceriden uit bijvoorbeeld visolie. Waar krillolie zorgt voor een snelle en effectieve opname, doen de wasesters in Calanusolie op een positieve manier het omgekeerde. Bij de vertering van deze wasesters komen de vrije vetzuren lager in de darmen vrij; het distale deel van de dunne darm en in de dikke darm. Deze darmgebieden zijn het rijkst aan receptoren die specifiek reageren op deze vrije vetzuren; de vetzuursensoren GPR120/FFA4 (G-proteïnegekoppelde receptoren). Juist daar, waar vetzuren uit andere oliën nauwelijks aankomen, kunnen deze vetzuren hun werk verrichten!

Voor zowel Calanusolie als krillolie geldt dat ze beiden gewonnen worden uit kleine kreeftachtige diertjes die zich onderaan in de voedselketen bevinden. Dit houdt in dat er weinig tot geen sprake is van gifstapeling.

Extra Virgin Kabeljauw Levertraan

Het laatste supplement uit het arsenaal dat tot onze beschikking staat is de 'Extra Virgin Kabeljauw Levertraan'. Bij de productie worden geen chemicaliën, oplosmiddelen of anderszins mechanische methoden gebruikt. De kabeljauw wordt op een koude manier bewerkt, waardoor de olie ongeraffineerd, extra virgin en zeer voedzaam is. Het eindproduct is puur en bevat alleen alle biologisch actieve voedingsstoffen die van nature in de kabeljauwlever voorkomen: een 1-op-1 afspiegeling van de voedingswaarde van de lever in een levende kabeljauw.

Elke kabeljauw is wildgevangen uit de Atlantische Oceaan voor de kust van Noorwegen. De levertraan bevat een breed spectrum aan voedingsstoffen zoals vitamine A en D3 en Omega -3,4,6,7,9 11-vetzuren.

Uiteraard voldoen deze supplementen niet aan het beste advies dat we kunnen geven: drie keer per week verse, vette, vis. Maar zoals het spreekwoord luidt: 'Die vis heeft, moet ook graat hebben'.
De alternatieven die we besproken hebben komen echt heel dicht in de buurt. De producten vullen elkaar zeer goed aan, of kunnen in een afwisselende cyclus worden gebruikt. Doe je voordeel en blijf gezond: Als een vis!