Door: Toine Wilke, voedingswetenschapper, biochemicus en zeewier expert.

piramideHet is een stroming in food-land waarvan de fundamenten in de loop der jaren diepgeworteld zijn geraakt. Het paleodieet is in tegenstelling tot de meeste diëten geen trend maar een blijvende manier van eten die al eeuwenoud is. Maar wat is zo’n paleodieet nu? En wat kun je ermee?

Het paleodieet wordt ook wel het paleolithisch dieet, oerdieet of jager-verzamelaardieet genoemd en is gebaseerd op de voeding van de menselijke voorouders in het paleolithicum. Dit is de periode van 2,5 miljoen jaar tot 10.000 jaar geleden.

In deze periode, voordat mensen in huizen woonden, leefden in - en van - de natuur. Onze voorouders hadden geen vaste woon-en verblijfplaats en zochten elke dag hun eten bij elkaar. Ze aten wat er beschikbaar was: soms groeiden er veel bessen, een andere keer zaten ze in het paddenstoelenseizoen. Soms hadden ze geluk: dan vingen ze een groot dier, zoals een everzwijn. Dat aten ze dan dezelfde dag nog op. Ze hadden immers geen vriezer om het te bewaren!

Het paleo-principe

Het principe van het paleodieet is heel simpel: als je eet zoals onze voorouders dan wordt je lichaam sterker. Oermensen waren namelijk ontzettend sterk, lenig en atletisch. Ook is er redelijk wat wetenschappelijk bewijs, dat ze bijna nooit ziek waren. Hedendaagse welvaartsziektes zoals diabetes en hart- en vaatziektes kwamen in de oertijd niet of nauwelijks voor. En zeg nou zelf, heb je ooit van een dikke oermens gehoord?

Wat wel en wat niet?

Bij het paleodieet probeer je op een manier te eten zoals onze voorouders ook aten. Dat betekent dat je de volgende dingen wel en niet mag eten:

- Paleo: Noten, Fruit, Vlees, Vis, Groente, Eieren, Zeewier
- niet Paleo: Zuivel, Granen, Soja en bewerkt eten, zoals: Frisdrank, Chips, Brood

Vergoot je voedingsdichtheid!

Wat voedsel met je lichaam en geest doet, is per persoon verschillend. Het kan voor jou bijvoorbeeld fantastisch werken, terwijl je buurman nauwelijks verschil merkt. Toch zijn er een aantal stoffen, die we in ons normale westerse dieet niet genoeg binnenkrijgen, en die wel voldoende in het paleodieet zitten. Van deze stoffen, waaronder vezels, omega-3 vetzuren, en bepaalde mineralen, is bekend dat ze belangrijk zijn voor de gezondheid. Met het paleodieet kan je wel een beetje van de gezondheid van een oermens terugkrijgen!

Hoe wilder, hoe beter

Als je het paleoprincipe in jouw dagelijkse leven wilt toepassen, is het belangrijk dat je zoveel mogelijk écht, vers en lokaal voedsel gaat eten binnen het paleo raamwerk. De nadruk zit het hem niet in de details. Vragen zoals: is broccoli paleo? Of: aten oermensen ook leverworst? Zijn in de kern niet echt belangrijk. Beide producten vallen namelijk binnen het raamwerk. Tijden zijn veranderd net zoals voedselproducten, don’t stress the details!

Wanneer je de nadruk op biologisch en zo wild mogelijk legt dan optimaliseer je de inname van de voedingsstoffen. Producten die geproduceerd zijn met hedendaagse landbouwtechnieken zijn minder ideaal. Voedsel uit de natuur halen is ook nog eens leuk en gratis.

Neem bijvoorbeeld paardenbloemblad, dit is bijzonder voedzaam en het groeit overal. Dit “onkruid” bevat naast inuline, een prebiotische vezel, ook veel vitamines en mineralen. Jonge paardenbloemblaadjes zijn bijvoorbeeld lekker in een salade, geschikt voor smoothies of een gezonde aanvulling voor stampotten. Naast paardenbloemblad zijn er nog veel meer voorbeelden. Verdiep je er eens in, dan gaat er een hele nieuwe wereld voor je open.

Maak de oermens in je wakker

Er zijn personen die als volwaardig oermens door het leven gaan: Ze wonen in de natuur en eten al hun paleovoedsel rauw. Maar om het paleodieet te volgen, hoef je niet per se zo ver te gaan. In principe hoef je alleen maar je niet-paleo voedsel te vervangen door paleovoedsel, dan ben je er al. Ook is het leuk om met oervoedsel en recepten te experimenteren: Probeer een keer wat orgaanvlees of rauwe schaal- of schelpdieren te eten of koop eens een net gevangen makreel op de visafslag, leg deze in een marinade van biologische honing, stop hem even in de oven en serveer hem op een bedje van zelf geplukt zeewier. Daar word je toch wild van?