check Gratis bezorging vanaf 60,-   check Vertrouwd sinds 2007   check Voor 22:00 besteld, morgen in huis

Vragen? Bel ons 024-6635366

Ongezonde interesse in cholesterol: Deel twee. Wat kun je zelf doen?

In de vorige nieuwsbrief besteedden we aandacht aan het eerste deel van de uitzending van Radar.

De geneesmiddelenindustrie neemt het klaarblijkelijk niet zo nauw met onze gezondheid en het heeft de schijn dat maximalisering van de winst de prioriteit heeft. Alleen al cholesterolverlagers, waaronder statines, worden inmiddels door meer dan 2 miljoen mensen geslikt. Het tweede deel van de uitzending is wellicht nog interessanter: wat kun je zelf doen aan je gezondheid en hoe neem je weer opnieuw de regie over je eigen leven in de hand?

Aan het woord komen wederom medisch specialisten en (ex)patiënten. De verhalen hebben in ieder geval één gemeenschappelijke deler: welvaartsziekten zoals ze hier beschreven worden, zijn grotendeels het resultaat van onze leefstijl. Slechte eetgewoonten, te weinig bewegen, gebrekkige slaap, geen adequate ontspanning en te weinig tijd voor sociale relaties. Die los je niet zomaar op met een pilletje, of met een prikje, maar met aanpassingen in je manier van leven.

Dieet

Over verschillende vormen van een dieet zijn inmiddels boekenkasten vol geschreven. Ieder jaar staat er wel weer opnieuw een zelfbenoemde goeroe op die een nieuw dieet aanbeveelt. Maar gelukkig staat de wetenschap ook niet stil. Op dit moment worden er zeer interessante resultaten geboekt met het zogenaamde ketogeen dieet; zowel bij psychologisch-psychiatrische aandoeningen, als bij somatische ziektebeelden, als in de sportwereld.

Over één ding kunnen we in elk geval duidelijk zijn: eet zo min mogelijk bewerkt voedsel en voeding uit de fabriek. Zo vers mogelijk. Eet daarnaast het liefst seizoens gebonden en lokaal. Dan doe je niet alleen je lijf een plezier, maar ook de lokale gemeenschap! Het is overigens ook wetenschappelijk aangetoond dat 'iets doen voor een ander' bijdraagt aan je algemeen welbevinden!

Beweging en ontspanning

Zoek een vorm van bewegen op die bij je past. Als je geen zin hebt om een uur op een crosstrainer te staan in de sportschool, doe dat dan ook niet. Neem bijvoorbeeld zoveel mogelijk de fiets, of ga te voet in plaats van in de auto te stappen. Dat scheelt ook weer file-irritatie en parkeergeld. Daarnaast breekt een goede portie beweging je stresshormonen af.

Leef met de natuur en met anderen

Breng lekker veel tijd door met vrienden en familie. Ga wandelen in de bossen, voel de zon op je huid en het gras kriebelen onder je voeten. Kijk eens naar je leefomgeving: Wat zie je? Veel groen? Veel fastfood-ketens? Zijn er parken waarvan je het bestaan nog niet wist? Ook het in kaart brengen van je leefomgeving en gebruik leren maken van de positieve facetten ervan kan een bijdrage leveren aan je welbevinden. En..... Lees natuurlijk ons andere blog “Postcode belangrijker dan uw genetische code”. [Zie onderaan dit artikel]

 

Slaap

Slaap is alles! Je kan het niet vermijden en als je er op beknibbelt vindt er een algemene en algehele achteruitgang plaats. Gemiddeld slaap je een derde van je leven. Maar dit derde deel heeft een grote invloed op de overige twee derden: de tijd dat je wakker bent. Ook al zijn de functies en mechanismen van slaap nog niet compleet bekend, is het wel overduidelijk en zonder twijfel dat slaap essentieel is. Slecht of te weinig slapen heeft invloed op ieder aspect van het leven. Optimale slaap zou daarom een centrale plek moeten innemen in ieder proces dat op verbetering of optimale gezondheid gericht is. Denk aan programma’s voor afvallen, topsport of een andere specifieke gezondheidsoptimalisatie. Zonder goede slaap, ben je nergens. Lees ook onze blogs over slaap. [Zie onderaan dit artikel]

De zon kan niet in een pilletje

Zonlicht staat -helaas- de laatste jaren ook steeds weer opnieuw in een kwaad daglicht. Maar zonder de zon, was en is er geen leven. Lagere bloeddruk, dalende bloedsuikerspiegel, rustiger ademen, meer energie en uithoudingsvermogen, meer zuurstof in het bloed, verbeterde stemming: allemaal positieve facetten van een -gedoseerde- portie zonlicht. Ooit gehoord van: 'avobenzone, oxybenzone, ecamsule and octocrylene'? Wij ook niet niet! Maar dit zijn slechts een paar stofjes van een hele reeks die momenteel opnieuw onderzocht moeten worden op veiligheid. Het blijkt dat veel ingrediënten in zonnecremes erg snel de bloedbaan kunnen bereiken, waaronder deze. Zon dus  verstandig. En vergeet zeker niet dat naast schadelijke effecten de zon ook een schat aan gezondheidsvoordelen biedt. Misschien wel meer dan dat we ons bewust zijn.

Kijk hier de uitzending van Radar en lees onze andere blogs voor meer nuttige informatie!

RADAR:

Bekijk de uitzending hier terug

Meer weten? Lees onze blogs:

Postcode belangrijker dan genetische code:

https://www.ergomax.nl/blog/uw-postcode-belangrijker-dan-uw-genetische-code/

Beoordeel je slaap:

https://www.ergomax.nl/blog/beoordeel-eenvoudig-en-snel-je-slaap/

Wereld slaapdag:

https://www.ergomax.nl/blog/wereldslaapdag-gezond-slapen-gezond-ouder-worden/

Zonlicht vang je niet in een capsule:

https://www.ergomax.nl/blog/je-kunt-zonlicht-niet-in-een-capsule-stoppen/

Werking supplementen: ieder persoon is uniek:

https://www.ergomax.nl/blog/werking-supplementen-ieder-persoon-is-uniek/

Geef een reactie