Eiwitten zijn zo belangrijk voor het lichaam dat je hersenen speciale mechanismen hebben ontwikkeld die het verlangen naar eiwitten verhogen. Als je meer nodig hebt dan wordt het lichaam aangezet om meer eiwitten te eten, en als je genoeg hebt binnen gekregen dan stopt het. Deze boodschappen zijn zo sterk en volhardend dat ze moeilijk te bedwingen zijn met wilskracht.

Dit is erg logisch als je beseft welke functies de aminozuren (waar eiwitten uit bestaan) allemaal wel niet hebben. Een toereikende eiwitinname is onder andere belangrijk voor de productie van moleculen zoals enzymen, hormonen, neurotransmitters en antilichamen.
Ook helpen eiwitten bij het vervangen van cellen, en het transporteren van uiteenlopende stoffen door het lichaam. Schiet de inname tekort dan heeft dat een effect op het functioneren van je hele lichaam.

Normaliter eet een gemiddeld persoon ongeveer 15% van zijn totale calorieën aan eiwitten. Het kan echter een voordeel hebben om de inname te verhogen naar 20 of wel 30%.

Wie heeft er baat bij een hogere eiwitinname?

Mensen die willen afvallen:
Een eiwitrijk dieet ondersteunt het afvallen doordat eiwit je een beter verzadigd gevoel geeft dan vet of koolhydraten. Hierdoor eet je simpelweg minder. Het wordt zelfs gesuggereerd dat koolhydraat-arme diëten zo effectief zijn, niet doordat ze minder koolhydraten bevatten, maar omdat ze hoog in eiwitten zijn.

Sporters:
Eiwitten zijn cruciaal voor spierherstel. Ben je regelmatig intensief aan het trainen dan zijn extra eiwitten geen overbodige luxe. Dit geldt niet alleen voor krachtsport. Ook duursporters, spelsporters of crossfitters zullen er baat bij hebben.

Ouderen en zieken:
Zowel ouderen als chronisch zieken leiden vaak aan spiermassaverlies. Dit heeft een effect op belangrijke aspecten van de algehele kwaliteit van leven omdat de zelfredzaamheid, vitaliteit en bewegelijkheid worden aangetast.

Mensen die veel stress ervaren:
Chronische stress is katabool voor het lichaam. Dit wilt zeggen dat het lichaam spierweefsel afbreekt. Er is geen goede balans meer tussen opbouw en afbraak. Niet alleen spiermassa wordt hierdoor negatief beïnvloed maar bijvoorbeeld ook het collageen in je lichaam.

Wat zijn eiwitpoeders eigenlijk?

Eiwitpoeders zijn voedingssupplementen die een hoog percentage aan eiwitten bevatten. De eiwitten kunnen afkomstig zijn uit dierlijke en plantaardige bronnen, waaronder: melk, vishuid, eieren, rijst, erwten, hennep, soja

Waarom zou ik een eiwitpoeder gebruiken?

Onafhankelijk van je persoonlijke doelstellingen is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Een eiwitpoeder kan hierin bijdragen als je niet voldoende eiwitten uit je voeding binnenkrijgt of als je gemak wilt.

Natuurlijk heeft het innemen van hele voedselproducten zoals vlees, vis, eieren of zuivel een voordeel boven eiwitpoeders. Maar realistisch gezien heeft niet iedereen zin om iedere dag vlees, vis of eieren te eten. Het bereiden is ook vaak een bezwaar.
Daarnaast kan het zijn dat een eiwitpoeder beter aansluit bij jouw persoonlijke situatie. Een eiwitpoeder is licht verteerbaar, de variaties in smaak zijn groot, en het gemak op langere termijn, zijn allen goede overwegingen.

Een eiwitpoeder kan dus een nuttige dagelijkse aanvulling zijn. Er zijn duizend en een manieren om een eiwit-shake of -smoothie te maken. De variaties zijn eindeloos en eiwitrijke drankjes zijn gemakkelijk mee te nemen onderweg, als kant en klare shake of als poeder.

Twee verschillende maar aanvullende eiwitpoeders bij Ergomax

1) Ergomax Whey Protein is een geconcentreerd koemelkproduct dat wordt gemaakt uit verse melk van Europese weidekoeien. Doordat de wei minimaal bewerkt is op lage temperaturen behoudt het zijn natuurlijke structuur en voedingswaarde. Dit in tegenstelling tot gewone wei-eiwitpoeders welke afkomstig zijn uit de kaasindustrie of van stalkoeien.

2) Ergomax Collageen hydrolysaat is wordt gemaakt van wild gevangen kabeljauwhuid uit de Noord Atlantische oceaan. Doordat de collageen gehydrolyseerd, of wel voorverteerd is, wordt het snel en moeiteloos opgenomen. Voornamelijk  de twee belangrijke aminozuren glycine, lysine en proline vind je in hogere hoeveelheden terug in Collageen Hydrolysaat. Beide aminozuren zijn belangrijk voor het goed functioneren van het lichaam. De unieke verhoudingen van aminozuren is specifiek voor collageen en dit ontbreekt vandaag de dag veel in onze voeding.

banner-eiwitten