check Gratis bezorging vanaf 60,-   check Vertrouwd sinds 2007   check Voor 22:00 besteld, morgen in huis

Vragen? Bel ons 024-6635366

Biohack voor 20% meer testosteron en 25% minder cortisol

power posing ergomaxBiohacken wordt gedefinieerd als de kunst en de wetenschap van het optimaliseren van het prestatievermogen en het welzijn met biologische en technologische hulpmiddelen. Deze trend is komen overwaaien vanuit de Verenigde Staten en is populair gemaakt door ondernemers en auteurs zoals Dave Asprey, Tim Ferris en de oude bekende pionier Paul Chek.

Het principe van het biohacken is natuurlijk niet nieuw en waarschijnlijk net zo oud als de mens zelf maar de benaming en de subcultuur is erg in populariteit toegenomen de laatste jaren. In dit blog leer je over één van de meest goedkope, meest low-tech en evolutie gebaseerde biohacks ooit!

Deze eenvoudige techniek vermindert angst, verbetert het vermogen om met stress om te gaan en vergroot het zelfvertrouwen. Het mooie ervan is dat het gratis is en slechts twee minuten duurt.

Voordat we deze biohack techniek inhoudelijk bespreken gaan we eerst terug naar het dierenrijk waar non-verbale communicatie een aangeboren vaardigheid is en door alle dieren wordt gebruikt.

Lichaamstaal

Mensen en dieren communiceren volop via non-verbale lichaamshoudingen om uiteenlopende zaken duidelijk te maken. Deze houdingen zijn diep verweven met de evolutionaire selectie en dit werd al beschreven in de werken van Charles Darwin, maar meer recentelijk ook door de Nederlander Frans de Waal.

Deze universiteitshoogleraar is naast etholoog en auteur ook al ruim 30 jaar onderzoeker van mensapen. Hij concludeerde dat apenmaatschappijen erg veel op die van ons lijken. De structuur van beide samenlevingen draaien namelijk om geweld en machtspolitiek.

Veel van deze geweld- en politieke zaken komen tot uiting via de lichaamstaal. Denk hierbij aan het alfamannetje. In een apenkolonie is direct te zien welk mannetje de leider is: hij straalt autoriteit uit naar de apen om hem heen, die op hun beurt door hun lichaamstaal, beleefdheden en het geven van gunsten hun lagere positie te vestigen.

Gedragsonderzoekers en Frans de Waal zien dezelfde patronen terug bij mensen, maar wordt macht ook belichaamd? Deze vraag was het onderwerp van het onderzoek van Dr. Amy Cuddy, een onderzoekster aan de Harvard universiteit die impact van lichaamstaal op hormonen wilde weten. Ook wel bekend als het veld van de neuroendocrinologie.

Power posing: brief nonverbal displays affect neuroendocrine levels and risk tolerance

Uit het onderzoek van Dr. Amy Cuddy blijkt het inderdaad zo te zijn dat macht wordt belichaamd. In de opzet van het onderzoek classificeerde ze twee lichaamshoudingen: de High Power Pose en de Low Power Pose. High Power Poses zijn in het algemeen open en ontspannen houdingen terwijl Low Power Poses gesloten en beschermend zijn.

Kort samengevat is de conclusie dat de krachtige non-verbale High Power Poses, in tegenstelling tot niet-krachtige non-verbale Low Power Poses, gunstige neuroendocrine en gedragsmatige veranderingen teweeg brengen in mannen en vrouwen. High Power Poses verminderen angst, verbeteren het vermogen om met stress om te gaan en boosten het zelfvertrouwen. Low Power Poses veroorzaken het tegenovergestelde.

Het fascinerende is dat lichaamshoudingen niet alleen aangepaste psychologische en gedragsveranderingen teweegbrengen maar ook meetbare fysiologische veranderingen. Het gaat dus niet alleen om het denken en voelen maar het heeft ook daadwerkelijk een hormonaal effect, dit was nog niet eerder aangetoond in mensen.

Hormonale reacties op lichaamshoudingen

Een toename van 20% testosteron en een daling van 25% cortisol is het directe effect van een High Power Pose. Dit is vrij indrukwekkend voor een bewuste interventie die maar 1-2 minuten duurt en ook nog eens gratis is. Je hebt namelijk niet altijd zo’n directe invloed over je hormonale processen.

Je wordt dagelijks blootgesteld aan externe factoren die snel tot hormonale veranderingen leiden, positief of negatief. Deze zijn bijna altijd niet beïnvloedbaar zoals de sociale omgeving, stress en omgevingssignalen.

Gelukkig weet je nu dat je lichaamshouding één signaal voor je lichaam is die je altijd kan controleren om zo de concentraties aan testosteron en cortisol te beïnvloeden. Hogere concentraties aan testosteron, in zowel mannen als vrouwen, leidt tot meer zelfvertrouwen, terwijl lagere cortisol-concentraties minder angst en verbeterende tolerantie voor stress teweeg brengen. Mensen met een dergelijk hormonaal profiel zijn biologisch ingesteld voor meer assertiviteit, zelfvertrouwen en ontspannenheid, maar minder vatbaar voor stress. Met andere woorden: als je hormonen op deze manier in balans zijn dan voel je je beter.

Fake it until you make it

Omdat het aannemen van deze simpele poses voor één-twee minuten een persoon onmiddellijk machtiger maakt heeft dit natuurlijk directe implicaties in de praktijk. Macht is het immateriële dat zo veel mensen nastreven. Voor sommige mensen zorgt macht voor een gevoel van controle over zichzelf en over anderen. Voor de een is het een natuurlijke zaak en voor de ander is dit niet zo makkelijk.

Nu weet je dat het eenvoudigweg veranderen van je lichaamshouding jezelf mentaal, psychologisch en lichamelijk voorbereid op stressvolle/moeilijke situaties en waarschijnlijk ook het zelfvertrouwen en je prestatievermogen positief beïnvloedt.

Deze directe veranderingen in de biochemie van het lichaam hebben een effect op hoe je bijvoorbeeld sollicitatiegesprek in gaat, hoe je publiekelijk spreekt of een discussie met je baas voert. Power Posing is een techniek die veel aspecten van je leven kan beïnvloeden, van je algemene gezondheid en welzijn tot sociale status en professioneel of sportief succes.

De High Power Poses

In de onderstaande afbeeldingen zie je de gebruikte High Power Poses in de bovenste rij en de Low Power Poses in de onderste rij.

body-language-power-poses

Foto's beschikbaar gesteld door Dr. Amy Cuddy

De meest praktische en comfortabele High Power Pose, voor mannen en vrouwen, is naar onze mening de middelste houding met de armen in de zij (foto 3), ook wel bekend als de Wonder Woman houding.

Als je eenmaal bewust bent van je lichaamshouding kan je deze op willekeurige of strategische momenten integreren in de dag en je voordeel er mee doen.

Het inplannen van een High Power Pose op vaste momenten zoals in de ochtend, tijdens het sporten of voor het slapen gaan is ook een goede structurele strategie om deze biohack door te voeren in je leven. Je kan deze houdingen overigens goed combineren met andere activiteiten zoals meditatie, tv kijken of douchen.

Dr. Amy Cuddy over lichaamstaal op TEDx

Bronvermelding:

http://www.groene.nl/artikel/lessen-van-de-apenrots
http://jamesclear.com/body-language-how-to-be-confident

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20855902