check Gratis bezorging vanaf 60,-   check Vertrouwd sinds 2007   check Voor 22:00 besteld, morgen in huis

Vragen? Bel ons 024-6635366

Verbeter je slaap met 4 tips

Donkertherapie is gratis en geschikt voor iedereen

Tegenwoordig bestaan er therapieën voor zo’n beetje alles. Wat is er met de mens aan de hand? Nou, zo’n beetje alles dus. Daarom bestaat er zandbaktherapie voor mensen die niet goed kunnen communiceren, hergeboortetherapie om trauma’s te verwerken en slangmassagetherapie ter ontspanning en verlichting van pijn. Veel van deze behandelwijzen vallen onder de noemer van ‘alternatief’ ook al hebben ze soms een bewezen effectiviteit. Scototherapie ofwel Donkertherapie is gelukkig niet een vreemde vorm van therapie maar eigenlijk heel logisch en bewezen.

Verwelkom Klaas Vaak

Donkertherapie is een vorm van chronotherapie. Een methode ter bevordering van slaap. Omdat nachtrust een essentieel onderdeel is voor een goede gezondheid is donkertherapie voor iedereen aan te raden en uiteraard vooral als je niet goed slaapt. Het is gratis, zeer effectief en je kunt het vanavond al toepassen om jouw slaap en algemene vitaliteit te verbeteren.

Productie van melatonine

Donkertherapie is erop gericht de melatonineproductie te verhogen. Dat werkt als volgt: zodra de zon ondergaat en het donker wordt, ontstaat er in het lichaam een keten van moleculaire acties vanuit je ogen naar de pijnappelklier om de aanmaak van melatonine in te stimuleren. Op het moment dat melatonine vrijkomt in de hersenen en aan neuronen koppelt, verandert het elektrische ritme en daalt jouw lichaamstemperatuur. Dit dirigeert de hersenen en het lichaam richting slaap.

Lichtvervuiling

Omdat we tegenwoordig zelden nog volledige duisternis ervaren wordt de melatonineproductie verstoord. Alles is verlicht met kunstmatige bronnen zoals lampen, computerschermen en telefoons. Door het felle blauwe licht dat uit deze apparaten komt, weet het lichaam niet dat de avond is aangebroken en wordt er geen melatonine aangemaakt. Blauw licht is de hoofdverantwoordelijke voor het afbreken en remmen van de melatonine.

Wanneer jij ook tot 10, 11 of 12 uur achter de computer zit met je telefoon naast je herken je vast wel het gevoel dat je nog niet moe genoeg bent om naar bed te gaan. De volgende ochtend word je gesloopt wakker.

Melatonine suppletie is niet voldoende

Om de melatonineproductie te verstoren is een lichtflits van minder dan een seconde van blauw licht in de ogen al voldoende. Het innemen van een melatonine supplement zonder het verwijderen van kunstmatig blauw licht is daarom niet effectief.

Met Donkertherapie verminder je de hoeveelheid lichtbronnen met blauw licht naarmate je dichter bij bedtijd komt. Hierin bestaan verschillende gradaties en je kunt dit naar eigen inzicht uitproberen. Zo komt de melatonineproductie op natuurlijke wijze op gang en breek je wat er vrijkomt niet af.

Zo werkt Donkertherapie

  1. Installeer het programma f.lux op je computer om het blauwe licht eruit te filteren
  2. Doe alle felle lampen uit en gebruik kaarsen, Himalayazout lampen of speciale amberkleurige lampen
  3. Gebruik een bril na zonsondergang die het blauwe licht filtert
  4. Zet je computer, tv en telefoon eerder op de avond uit

Hoe donkerder het is des te beter het werkt. Controleer ook de slaapkamer op lichtbronnen en maakt het zo donker mogelijk. Om je normale bioritme perfect te stimuleren kun je aanvullend op de donkertherapie, lichttherapie gebruiken in de ochtend. Ook dit is vrij simpel en gratis. Ga direct na het opstaan naar buiten en kijk voor een aantal minuten naar de ochtendlucht tijdens zonsopgang. Je lichaam weet nu dat de dag weer is begonnen waardoor alle processen optimaal gaan draaien. Dit werkt overigens niet goed als je door een glazen raam of bril naar de lucht kijkt.

Combineren met voedingssupplementen

Je kunt Donkertherapie combineren met voedingssupplementen, medicijnen of andere therapieën voor een aanvullend effect. Na verloop van tijd kun je hier misschien mee minderen. Doe dit in het geval van medicijngebruik altijd in overleg met jouw arts.

Veel gebruikte supplementen zijn L-tryptofaan en 5-HTP, dit zijn directe voorlopers van serotonine en dus ook melatonine. SAMe is een stof en supplement dat nodig is voor de omzetting van serotonine naar melatonine. In tijden van stress zijn kruidenpreparaten die lichaam en geest helpen ontspannen ook erg effectief. Dream Release en Tension Release van MegaFood en L-Theanine van Doctor’s Best  zijn hiervoor onze persoonlijke favorieten.

Banner-slaap

Geef een reactie