Suppletie met vitamine C kent zijn historische en seizoensgebonden pieken en dalen, maar is sinds de ontdekking in 1932 een vaste kracht geworden in de keukenkastjes van vele huishoudens. Natuurlijk is het belangrijk om te zorgen dat je voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt via je dagelijkse voeding, maar er zijn zeker situaties waarin het nemen van extra vitaminen en/of mineralen zinvol is. Vitamine C is misschien wel de meest populaire vitamine en niet voor niks!

Vitamine C: korte kennis-update

Allereerst is het goed om wat achtergrondinformatie over vitamine C tot je te nemen. Vitamine C, ook wel ascorbinezuur genoemd, is een wateroplosbare vitamine en antioxidant die niet opgeslagen wordt in het lichaam. Veruit de meeste diersoorten op aarde zijn in staat om zelf vitamine C te genereren uit glucose. Eén van de weinige diersoorten die dat niet kunnen zijn mensen. Om de duizenden processen die vitamine C vereisen in ons lichaam goed te laten verlopen, moeten we dus voldoende via onze voeding binnenkrijgen.

Enkele gezondheidseffecten van Vitamine C:

  • Draagt bij aan het leervermogen
  • Draagt bij aan een normaal psychologisch functioneren
  • Is goed voor de gemoedstoestand
  • Draagt bij aan de normale werking van het immuunsysteem
  • Helpt bij het verminderen van vermoeidheid
  • Draagt bij aan een normale energieproductie

Suppletie met vitamine C is een goede manier om de voeding extra te aan te vullen met deze essentiële vitamine, vooral in perioden wanneer er minder lokale groenten en fruit beschikbaar zijn, zoals in de winter. Ook is suppletie met vitamine C bij uitstek geschikt voor uiteenlopende specifieke indicaties waar soms hogere doseringen gewenst zijn.

Vitamine C suppletie biedt zekerheid

Naast je voeding biedt een vitamine C supplement een bepaalde mate van zekerheid omdat je precies weet hoeveel je binnenkrijgt. Voedingssupplementen zijn nu eenmaal minder vatbaar voor externe factoren dan verse groenten en fruit. Denk aan de versheid, groeiomstandigheden en verdere verwerking.

Wist je dat?

  • Vitamine C wijd verspreid wordt gevonden in het lichaam maar dat de hoogste concentraties voorkomen in de hersenen, neuro-endocriene weefsels, bijnieren en pijnappelklier.
  • Spiervlees ook vitamine C bevat: 500 gram bevat ongeveer 12-14 mg.
  • Orgaanvlees zoals lever rijker is aan vitamine C met ongeveer 30 mg per 70 gram.
  • Een geit dagelijks zo’n 13 gram vitamine C aanmaakt.

Quali-C® van Doctor’s Best

Doctor's Best gebruikt in producten met het Quali-C® logo enkel vitamine C van traceerbare en Europees geproduceerde origine. Quali-C® vitamine C wordt, in tegenstelling tot de meeste andere vitamine C preparaten, niet in China geproduceerd. Quali-C® wordt dan ook geprezen om zijn kwaliteit en betrouwbaarheid!

Liposomale vitamine C

Een andere manier om vitamine C te suppleren, is via liposomale voedingssupplementen. Hierbij is de te suppleren voedingsstof omhuld door liposomen, een ‘transportmiddel’ dat gewonnen wordt uit natuurlijke zonnebloem lecithine. Zo werken liposomen als een minuscule capsule, waarbij het actieve ingrediënt (zoals vitamine C) omsloten wordt door een wand van fosfolipiden. Door bescherming van deze encapsulering, wordt de te suppleren stof snel en vrij van degradatie afgeleverd aan de bloedbaan.

Onze liposomale vitamine C producten:

  • Empirical Labs
  • Seeking Health
  • Dr. Mercola

Blijf gezond in deze moeilijke periode

Interesse gewekt? Neem dan zeker een kijkje in ons vitamine C assortiment. Natuurlijk zijn er nog vele andere supplementen die het immuunsysteem kunnen ondersteunen! Voor advies zijn we altijd bereikbaar. Stay healthy, stay safe!