Vitamine D, het is een van de meest gesuppleerde vitamines. Over de werking in verschillende doseringen en het belang van de verschillende vormen van vitamine D is al ontzettend veel geschreven en onderzocht, en tot op de dag van vandaag lopen er nog vele onderzoeken waar nieuwe kennis en toepassingen uit voortkomen.

Alle vormen van vitamine D

Vitamine D wordt meestal enkel geassocieerd met vitamine D3, maar komt in verschillende vormen (vitameren) voor.  D3 is de hoofdvorm en wordt door het lichaam aangemaakt. Maar ken je ook de andere vormen? Op een rijtje zijn dat:

  • Vitamine D1: ontstaat uit de 1:1 samenkomst van ergocalciferol (vitamine D2) en lumisterol
  • Vitamine D2: ergocalciferol, deze vitameer wordt alleen in schimmels of gisten gevormd en wordt in sommige landen toegevoegd aan margarine en ontbijtgranen.
  • Vitamine D3: cholecalciferol, aangemaakt door Uv-B licht op de blote huid en heeft een rol bij de vorming en onderhoud van de botten en opname van calcium.
  • Vitamine D4: 22-Dihydroergocalciferol, deze vitameer vind je alleen van nature in paddenstoelen.
  • Vitamine D5: sitocalciferol, deze synthetisch gecreëerde vitameer wordt ook wel ingezet bij behandelingen van prostaatkanker omdat het in tegenstelling tot D3 in hogere dosis geen hypercalcemie veroorzaakt.

Met alles wat er te vinden is over vitamine D3 aan informatie, is het onvermijdelijk dat er ruis ontstaat. Zo wordt vaak gesproken over D3 als de ‘zon-vitamine’, terwijl dit niet helemaal correct is. Dit komt omdat de vitamine D3 die onze huid aanmaakt onder invloed van zonlicht niet dezelfde vorm is als degene die je vindt in voedingssupplementen, en derhalve ook niet dezelfde eigenschappen heeft. Meer hierover en andere interessante informatie over vitamine D3 in supplementen vind je hier.

Wat je nog niet wist over vitamine D3

Zoals gezegd blijft de informatie die naar voren komt uit recent wetenschappelijk onderzoek naar vitamine D3 een continue stroom, waarbij oude opvattingen soms weerlegd worden en nieuwe ontdekkingen worden gedaan over de opname van vitamine D3- en welke voedingsstoffen en gedragingen dit bespoedigen of juist tegenwerken. De invloed van menselijk gedrag op de opname van voedingsstoffen mag immers niet onderschat worden en speelt een niet uit te vlakken rol in hoeveel van de tot je genomen vitamine D3 effectief benut kan worden door je lichaam. Was je bijvoorbeeld op de hoogte van de volgende feiten over opname van vitamine D3?

  • Overmatige alcoholconsumptie remt de opneembaarheid van vitamine D3 in de dunne darm en de verwerking in de lever. Langdurig alcohol gebruik heeft een corrosief effect op de tere darmwand in de dunne darm, waardoor deze als het ware stugger wordt en minder voedingsstoffen doorlaat. Vitamine D3 wordt na opname gemetaboliseerd tot biologisch beschikbare componenten in de lever. Bij overmatige alcoholconsumptie wordt de lever, die ook alcohol afbreekt, flink overvraagd en op de lange termijn onherstelbaar beschadigd waardoor de lever zijn werk minder goed kan doen.
  • Bepalen of je voldoende vitamine D3 in je bloed hebt is lastig te achterhalen zonder bloedtest. Een methode waarbij je dit zelf kunt inschatten is de compressietest: hierbij oefen je met je duim lichte druk uit op het midden van je borstbeen of schenen. Doet dat pijn? Dan heb je mogelijk een tekort aan vitamine D3. Meer over de compressietest vind je hier.
  • Blijkt na het nemen van een bloedtest je vitamine D3 status laag, dan kun je dit zien als een graadmeter voor je behoefte aan essentieel zonlicht- kom je wel voldoende in de zon, zonder zonbescherming? Bijzonder is dat vitamine D3 die je opneemt via zonlicht, geen overdosis kan veroorzaken! Onbeschermd zonnen lijkt controversieel met de huidige consensus, maar zonlicht op je blote huid heeft een veelvoud aan onmisbare eigenschappen. Hier gaan we dieper op in, in een blog over de voor en nadelen van zonlicht.
  • Niet alleen mensen, maar ook eetbare paddenstoelen maken vitamine D aan onder invloed van Uv-licht. Waar dit echter D3 genereert bij mensen, vormen paddenstoelen voornamelijk D2 en in mindere mate D3 en D4. Door verse paddenstoelen te eten, kun je in je dagelijkse vitamine D behoefte voorzien op een natuurlijke, plantaardige manier- deze vitamine vind je namelijk verder vrijwel alleen in dierlijke bronnen.
  • Naast het feit dat cafeïne een optimale metabolisering van calcium kan verhinderen, is deze mogelijkheid ook gesignaleerd bij de metabolisering van vitamine D3. Onder invloed van een dagelijkse cafeïne inname van 300 mg of meer (waarbij het effect uitvergroot werd naarmate de dosering cafeïne verhoogd werd) namen tijdens een wetenschappelijk onderzoek de D3 receptoren in de osteoblasten (cellen die verantwoordelijk zijn voor de mineralisering en opbouw van de botten) minder vitamine D3 op en werd er dientengevolge minder D3 gemetaboliseerd. Het aanhoudend drinken van veel cafeïne houdende dranken lijkt op de lange duur dus negatieve gevolgen voor de botdichtheid te kunnen hebben.
  • Resveratrol (beschikbaar als voedingssupplement, maar ook te vinden in rode wijn) lijkt volgens de eerste resultaten van recent onderzoek juist in staat de zijn de opname van vitamine D3 te verbeteren, doordat het de D3 receptoren in het lichaam potentieel kan activeren en stimuleren tot binding met vitamine D3. Rode wijn drinken is gezond, met mate!

Vitamine D en het immuunsysteem

De betrokkenheid van vitamine D bij een goed functionerend immuunsysteem is een bekend gegeven: wetenschappelijk onderzoek heeft deze eigenschap veelvuldig aangetoond. Tegelijkertijd is de behoefte aan vitamine D bij een groot deel van de bevolking hoger dan lukt om met voeding binnen te krijgen. Dit is met name het geval in de donkere maanden wanneer er minder D3 uit zonlicht opgenomen kan worden, en voor mensen die minder buiten komen of gebaat zouden zijn met een gezonder voedingspatroon. Niet voor niets is vitamine D onlangs weer genoemd bij diverse nieuwsbronnen nu de dagen korter worden en meer binnenshuis blijven actueel is.

In het Verenigd Koninkrijk heeft de premier zelfs besloten om hier revolutionair op in te spelen: In Schotland heeft de NHS (het ziekenfonds van het Verenigd Koninkrijk) reeds besloten om aan alle inwoners van Schotland voor wie vitamine D inname extra belangrijk is een voorraad van 4 maanden aan vitamine D supplementen te schenken. Dit wordt inmiddels ook overwogen in Engeland.

Wat vind jij, zouden alle overheden gratis vitamine D supplementen moeten verstrekken aan hun bevolking voor een weerstand boost of is betere voorlichting over verantwoord zonnen en voeding beter?

Onze favouriete Vitamine D product

 

  • De enige echte Extra Virgin Cod Liver Oil
  • Traditioneel & gepatenteerd proces
  • Bron van omega-3-vetzuren
  • Rijk aan vitamine A en D
  • 500 mg per softgel
  • 90 softgels