Ogen

Het menselijk oog is een fascinerend en zeer complex orgaan dat nauw samenwerkt met de hersenen. Onze ogen zijn immers de zintuigen die als ontvangers licht opvangen uit onze omgeving en die dat vervolgens in de vorm van signalen doorgeven aan ons brein. Daar worden deze signalen omgezet in waarnemingen, waarna ze in het geheugen kunnen worden opgeslagen. Om te kunnen ‘zien’, zijn de hersenen even belangrijk als de ogen. De ogen spelen overigens niet alleen een belangrijke rol bij ons gezichtsvermogen, ze zijn ook van belang voor de regulering van dag- en nachtritmes in ons lichaam. Ongeveer 50% van de circuits in de hersenen wordt bijvoorbeeld door licht beïnvloed, wat onder meer betekent dat de ogen een direct effect op de stofwisseling hebben. Men zegt wel dat de ogen de vensters van de ziel zijn; er bestaat geen consensus over het wel of niet bestaan van de ziel, maar feit is in ieder geval dat onze ogen de vensters zijn waarmee onze hersenen de wereld om ons heen kunnen waarnemen.

Lees meer

10 producten

per pagina
Van laag naar hoog sorteren
  1. Extra Virgin Kabeljauw Levertraan Extra Virgin Kabeljauw Levertraan - Vloeibaar
    Waardering:
    94%
    Op voorraad
  2. Ergomax - Omega-3 Krillolie - 60 licaps Omega-3 Krillolie
    Waardering:
    100%
    Op voorraad
  3. Optimal Liposomale Vitamine C - Vloeibaar Optimal Liposomale Vitamine C - Vloeibaar
    EUR  46,95
    Op voorraad
  4. Luteïne & Zeaxanthine - Lutemax® Luteïne & Zeaxanthine - Lutemax®
    EUR  24,95
    Op voorraad
  5. Visoluten - Oogextract Visoluten - Oogextract
    Vanaf EUR  164,50
    Op voorraad
  6. Bluelene® - Anti-aging Oogcrème Bluelene® - Anti-aging Oogcrème
    EUR  44,95
    Op voorraad
  7. MitoQ® Eye Renew – 20 ML MitoQ® - Oogcrème - 20 ml
    EUR  94,95
    Op voorraad
  8. MitoQ® Oog MitoQ® - Oog
    Niet op voorraad
  9. Wholemega™ for Moms Wholemega™ for Moms
    EUR  35,16
    Niet op voorraad

10 producten

per pagina
Van laag naar hoog sorteren

De anatomie van het oog

De anatomische opbouw van het oog bestaat onder andere uit de oogwand, het hoornvlies, het netvlies, de iris, de pupil, de ooglens en de oogzenuw. Het oog bestaat feitelijk uit een ruimte die wordt omsloten door een stevige wand. Deze buitenkant van de oogbol is bedekt met bindvlies, ook wel conjunctiva genoemd. Daaronder ligt het oogwit, ook wel harde oogrok genaamd. Aan de voorkant van het oog bolt het oogwit iets naar buiten, dat gedeelte noemen we het hoornvlies. Het hoornvlies is doorzichtig, wat ervoor zorgt dat het licht goed op het netvlies achter in het oog kan vallen. Achter het hoornvlies ligt de iris, die kleur geeft aan ons oog en die via de pupil regelt hoeveel licht er ons oog kan binnenvallen. De pupil is een opening waar lichtstralen doorheen kunnen komen. Achter de pupil bevindt zich de ooglens, die het licht bundelt en het beeld dat op het netvlies valt scherpstelt door boller of platter te worden. In het netvlies bevinden zich lichtgevoelige cellen die ervoor zorgen dat we zowel in een lichte als donkere omgeving goed kunnen zien. De gele vlek is een plek midden op het netvlies waar we het scherpst kunnen zien. De lichtstralen die op het netvlies vallen gaan vervolgens in de vorm van elektrische signalen door de oogzenuw naar de hersenen. 

Tips voor gezonde ogen

Beweging is van cruciaal belang om je ogen gezond te houden. Het zorgt immers voor een goede bloedvoorziening in het netvlies. Je kunt ook met bepaalde voedingsstoffen en vitaminen ogen ondersteunen en eraan bijdragen dat je ogen gezond blijven. Het eten van veel groente, fruit en vis die rijk zijn aan docosahexaeenzuur (DHA), vitamine A, B2 en zink zijn belangrijk. Al deze nutriënten zijn immers goed voor het gezichtsvermogen. Je kunt ook met andere vitaminen ogen en andere delen van het waarnemingssysteem ondersteunen. Zo zijn vitamine C en E beide antioxidanten die belangrijk zijn voor de ogen, omdat ze helpen gezonde cellen te beschermen tegen oxidatieve schade door onder meer Uv-straling, vervuiling en zonlicht. Verder zijn er aanwijzingen dat luteïne en zeaxanthine de conditie van de ogen ondersteunen*. Met name groene groenten bevatten veel luteïne. Het beschermen van je ogen tegen Uv-straling is erg belangrijk voor gezonde ogen. Zorg dus dat je zonnebril aan de juiste eisen voldoet. Roken heeft eveneens geen goede invloed op de gezondheid van het oog, aangezien schadelijke stoffen in tabak bijdragen aan een versnelde veroudering van de ooglens. Tenslotte is het belangrijk om bij het uitoefenen van bepaalde beroepen of tijdens het klussen een veiligheidsbril te dragen, zodat er geen metaaldeeltjes, vonken of splinters in je ogen terecht kunnen komen.

Welke oog supplementen zijn er?

Onze ogen zijn niet alleen essentieel voor het waarnemen van onze omgeving, we maken met onze ogen ook contact met mensen en kunnen ermee genieten van al het moois om ons heen. We vragen in de huidige tijd veel van onze ogen, door de continue blootstelling aan zonlicht en aan het blauwe licht van alle apparaten in ons leven. Het is dus juist in deze tijd belangrijk om goed voor onze ogen te zorgen door goed te eten, gezond te leven en onze ogen op de juiste manier te beschermen. Oog supplementen kunnen daarbij ondersteunen. Zo kunnen bepaalde antioxidanten, carotenoïden, omega 3-vetzuren, vitaminen en mineralen de normale werking van de ogen ondersteunen. Ergomax heeft onder meer Visoluten® – Oogextract van Garmonia, Eye Defense™ - Oog Formulering van Natural Stacks en Luteïne & Zeaxanthine - Lutemax® van Doctor’s Best in het assortiment. Daarnaast biedt Ergomax producten aan die speciaal gericht zijn op de verzorging van de gevoelige huid rondom de ogen, zoals de Eye Renew Oogcrème van MitoQ.


*Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring.